Čitaj mi

KAMPANJA ''IZBORI SE DA ZNAŠ'' I U NOVOM SADU

Povodom 15. marta Svetskog dana potorošača u Gradskoj kući u Novom Sadu najavljen je javni skup pod nazivom ''Potrošač–ogledalo privrede'' koji će biti održan u okviru kampanje ''IZBORI SE DA ZNAŠ'', 17. marta 2016. godine u Novom Sadu u tržnom centru BIG. Manifestaciju je podržala Uprava za privredu Grada Novog Sada, a cilj kampanje je poboljšanje informisanosti potrošača o mogućem prisustvu najopasnijih hemikalija u proizvodima koje se svakodnevno koriste (igračke i oprema za bebe, oprema za domaćinstvo, podne obloge, kablovi ili školski pribor). Šef Kabineta gradonačelnika Novog Sada Aleksandar Petrović podsetio je prisutne na Zakon o zaštiti potrošača iz 2014. godine koji po prvi put obavezuje lokalnu samoupravu da podrži aktivnosti organizacije potrošača.

- Grad Novi Sad ima sluha da na adekvatan način prepozna značaj saradnje sa organizacijama potrošača. Deklaracijom o osnovnim pravima potrošača, još pre više od pet decenija, 1962. godine, udaren je temelj pravima potrošača na tržištu roba i usluga. Tu se pre svega misli na pravo na sigurnost i izbor roba i usluga, pravo na celovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, i pravo da se čuje glas potrošača – istakao je Aleksandar Petrović.

Kampanja ''IZBORI SE DA ZNAŠ'' je deo projekta ''Jačanje kapaciteta i strateškog partnerstva za bezbedno upravljanje hemikalijama u Republici Srbiji'' koji sprovode Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u saradnji sa Alternativom za bezbednije hemikalije (ALHem), međunarodnom organizacijom WECF (Žene Evrope za zajedničku budućnost) i tri udruženja potrošača: Centar potrošača Srbije (CEPS), Asocijacija potrošača Srbije (APOS) i Centar za zaštitu potrošača FORUM.

- APOS se od 2003. bori za bolju poziciju potrošača u Srbiji u nameri da doprinese razvoju njihovih prava. Dali smo veliki doprinos u pisanju Zakona o zaštiti potrošača i sada radimo na eliminisanju manjkavosti u njegovoj primeni. Cilj nam je da pokažemo da samo udružene organizacije mogu doprineti unapređenju tržišta i kvalitetu robe – istakla je Jovanka Nikolić (APOS).

Prema rečima Miroslava Tadića (UNDP) komponenta projekta ''Jačanje kapaciteta i strateškog partnerstva za bezbedno upravljanje hemikalijama u Republici Srbiji'' odnosi se na obaveštavanje potrošača o njihovom zakonskom pravu da znaju od čega se sastoje proizvodi koje kupuju i koriste.

- Projekat treba da doprinese unapređenju primene relevantnih zakona i obuhvaćene su sve interesne strane koje mogu da pomognu da se oblast upravljanja hemikalijama u Srbiji popravi i uskladi sa standardima EU – istakao je Tadić.

Prema rečima Aleksandre Rašović iz Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine Zakon o hemikalijama donet je 2009. godine i ima cilj da poboljša nivo zaštite zdravlja ljudi i životne sredine.

- Potrebno je podići nivo svesti javnosti o rizicima od supstanci koje izazivaju zabrinutost. Rezultat ove kamapanje biće i izrada internet stranice Ministarstva putem koje će građani moći da se inforišu o zastupljenosti hemikalija u proizvodima, ali i o načinima da ih koriste na bezbedan način – izjavila je Aleksandra Rašović.

Uloga organizacije ''Alternativom za bezbednije hemikalije'' u kampanji ''IZBORI SE DA ZNAŠ'' jeste da proveri kako se Zakonska odredba o obavezi dostavljanja informacija od strane distributera, proizvođača i uvoznika, a na zahtev potrošača, o prisutnosti opasnih hemikalija u proizvodima široke potrošnje, sprovodi u praksi.

- Kampanja se sprovodi po ugledu na kampanje koje su realizovane u evropskim zemaljama, i podrazumeva komunikaciju sa distributerima, kojima je dat rok od 45 dana da dostave informacije ali i analizu proizvoda za koje je tražena informacija. Rezultati istraživanja biće predati nadležnim inspekcijama na dalje postupanje – istakla je Jasminka Ranđelović (ALHem).

Kako je rečeno na konferenciji Kampanja će podrazumevati uspostavljanje modaliteta zaštite potrošača od proizvoda za koje se utvrdi da poseduju prekomernu dozu materija koje izazivaju zabrinutost.

Novi Sad, 15. mart 2016. godine